Home » Blog » Aankomen op vakantie is een welbekend fenomeen.

Aankomen op vakantie is een welbekend fenomeen.

Gepubliceerd op 25 juli 2022 om 19:47

Dit is niet erg verassend, want uit onderzoek blijkt dat veel volwassenen aankomen tijdens vakantie.

Je hebt maandenlang uitgekeken naar je welverdiende vakantie. Een periode van rust, ontspanning en even ontsnappen aan alle drukte en stress. Alleen maar genieten van de zon, zee, strand en lekker eten. De laatste maanden is er hard gewerkt om weer zelfverzekerd die zomeroutfit van vorig jaar aan te kunnen. Lekker relaxen, naar het strand, een cocktail, heerlijk uit eten met een wijntje, even nergens aan denken. Pas wanneer de vakantie voorbij is laat de weegschaal heel wat kilo’s meer zien. Weg zijn de goede voornemens. Om een eiwitrijk en en koolhydraatarm eetpatroon niet helemaal los te laten, heb ik een checklist opgesteld zodat de schade binnen de perken blijft.


Algemene tips:

Ook tijdens een eiwitrijk en koolhydraatarm programma kan je genieten van een welverdiende vakantie. Het zou alleen zonde zijn wanneer de verloren kilo’s er tijdens de vakantie weer aankomen. Wil je het programma toch meer loslaten houd er dan rekening mee dat er minder resultaat zal zijn. Om het binnen de perken te houden heb ik een aantal tips opgesteld.

1.   BEWEEG

Er wordt hier niet bedoeld dat je dagelijks voor dag en dauw op moet staan om langs het strand te joggen. Dit mag overigens wel, maar zorg er in ieder geval voor dat er iedere dag voldoende beweging is. Het is namelijk de meest effectieve manier om het gewicht te behouden, waardoor die extra calorieën die je gedurende de dag binnen krijgt weer worden verbrand.

2.   DRINK VOLDOENDE WATER

Vooral met het warme weer verlies je veel vocht dus is het extra belangrijk dat er voldoende gedronken wordt, Vind je het moeilijk voldoende te drinken? Probeer dan vóór ieder eetmoment minstens één glas water te nemen.

3.   LANGE RIJSTIJD

Met de auto naar de Cote d’Azur of vliegend naar een ander continent? Tijdens de lange reis wordt er vaak veel lekkers meegenomen om de reis wat aangenamer te maken. Een lekker zakje snoep, wat hartige chips, rijk belegde broodjes of een energiedrankje om wakker te blijven. Dit levert echter behoorlijk wat calorieën al voordat je op de eindbestemming bent gearriveerd.

Hierbij wat verantwoorde snacks voor onderweg:

ETEN:

  • Rauwkost zoals cherrytomaatjes of een stuk komkommer
  • Gekookt eitje
  • Tussendoortjes van PS. Food & lifestyle
  • Voorverpakte stukjes kaas zoals La Vache Qui Rit of Babybel

DRINKEN:

  • Water ipv frisdrank, eventueel op smaak gemaakt met citroen, munt, komkommer etc.
  • Thee of koffie in plaats van energiedrank
  • Kies je toch voor de energiedrank? Neem dan de light of zero versie

4.   BASIS RICHTLIJNEN

Welke vakantiebestemming je ook hebt, met de volgende basisregels kom je je vakantie zeker door. Neem evt. PS.food & lifestyle producten mee. Stel je maaltijden samen door een keuze te maken uit de volgende producten en maak gebruik van onderstaande tips.

Kies voor:

  • Magere kwark (platte kaas)
  • Gekookte, gebakken ei of roerei
  • Mager vlees en vleeswaren. Bijvoorbeeld een biefstuk, varkenshaas, kalfslap met groente of een salade met kip- of kalkoenfilet.
  • Vis, schaal- en schelpdieren. Bijvoorbeeld een salade met tonijn, een stuk witvis met groenten of scampi’s met groenten of salade.
  • Rauwkost en groenten

Tips:

  • Vermijd alcohol.
  • Drink voldoende water met eventueel wat komkommer en munt.
  • Niets is zo verleidelijk als een buffet. Vaak zijn de ogen groter dan de maag. Luister goed naar het hongergevoel anders is de kans groot dat er alleen nog maar gegeten wordt omdat het allemaal zo lekker is. (niet vullen maar voeden!)
  • Loop bij het ontbijt de versgebakken broodjes, pannenkoeken en gebakjes voorbij en kies voor naturel yoghurt of magere kwark (platte kaas), rauwkost, vleeswaren en eieren.
  • Salades kunnen altijd, neem geen crutons en vraag olie of azijn in plaats van dressing.
  • Neem voor de luie stranddagen de PS. Ready-to-go flesjes mee.
  • Ben je dol op zoet? Neem dan voldoende van de favoriete zoete PS. snacks mee zodat je iets lekkers kan nemen na de maaltijd zonde in de fout te gaan.

5.   KOOLHYDRAATARME KEUZES PER VAKANTIELAND

Frankrijk

Aanbevolen:

  • Bouillabaisse (vissoep)
  • Coq au vin (kip in wijnsaus)
  • Salade Niḉoise (salade met tonijn) zonder aardappel!
  • Blanquette de Veaux (kalfsvlees in romige saus)

NIET aanbevolen:

  • Gratin Dauphinois (gegratineerde aardappelschijfjes)
  • Boeuf Bourguignon (rundvlees stoofschotel met aardappel en wortel)
  • Quiche Lorraine (hartige taart met kaas en spek)
  • Cassoulet (schotel op basis van vlees en witte bonen)
  • Crème brȗlée (gekarameliseerde room)

Spanje

Aanbevolen:

  • Gamba’s al ajillo (gegrilde garnalen met knoflook)
  • Zarzuela (Spaanse visschotel)
  • Pollo al ajillo (kip met knoflook)
  • Gazpacho (koude tomatensoep)
  • Pinchos Morunos (vleesspiesjes)

NIET aanbevolen:

  • Paëlla (rijstschotel met vlees en kip)
  • Tortilla (Spaanse aardappelomelet)
  • Albondigas (gehaktballetjes)
  • Crema Catalana (gebrande room met vanille, citroen en kaneel)
  • Churros (zoete deegwaren)

Italië

Aanbevolen:

  • Insalata Caprese (tomaat met mozzarella en basilicum)
  • Vitello tonato (plakjes kalfsvlees met tonijnmayonaise)
  • Saltimbocca alla Romana (kalfslapjes met rauwe ham en salie)
  • Frutti di Mare (Italiaanse zeevruchten) zonder pasta
  • Fritatta (omelet met groenten) zonder aardappelen

NIET aanbevolen:

  • Pizza (belegde deegbodem
  • Pasta (deegwaren)
  • Bruschetta (toast met beleg)
  • Risotto (rijstgerecht)
  • Tiramisu (nagerecht met mascarpone)

Griekenland

Aanbevolen:

  • Griekse salade (salade met tomaat, komkommer, rode ui, feta en olijven
  • Psari Plaki (stoofschotel van vis of gegrilde vis)
  • Tzatziki (saus van Griekse yoghurt en komkommer)
  • Souvlaki (Griekse vleesspies)
  • Stifado (stoofschotel van rundvlees)

NIET aanbevolen

  • Bifteki of kofta (gehaktballetjes)
  • Moussaka (aardappel-gehaktschotel)
  • Baklava (zoet notengebak)
  • Dolmadakia (met rijst gevulde wijnbladeren)
  • Spanakopita (Griekse spinazietaart)

Duitsland

Aanbevolen:

  • Duitse biefstuk (gehakte biefstuk)
  • Ongepaneerde schnitzel (mager varkensvlees)
  • Schweinerückensteak (mager varkenslapje)
  • Rinderfiletsteak (rundersteak)
  • Hühnerbrust (kipfilet)

NIET aanbevolen:

  • Kartoffelsalat (aardappelsalade)
  • Wiener schnitzel (gepaneerde varkenslap)
  • Worsten, zoals braadworst en curryworst
  • Konigsberger Klopse (gehaktballen)
  • Knӧdels (deegballetjes)

Met een gerust hart op vakantie

Met deze tips gaat dat zeker lukken!