Krachtsport wordt niet alleen als topsport beoefend maar is tegenwoordig ook een grote hype op sociale media. Hierin wordt intensief aan fitness of krachttraining gedaan om een lichamelijke doelstelling te bereiken. Je ziet veel sportieve en sterke mannen en vrouwen afgebeeld met een fit en gespierd lichaam. Om dit doel te bereiken moet niet alleen hard getraind worden, maar moet de voeding ook aansluiten op deze leefstijl. Hiervoor heeft je lichaam logischerwijs voldoende energie en voedingsstoffen nodig. Deze energie halen we uit eten. Maar wat moeten we dan precies eten? Hoe zit dit nou? Voeding en krachttraining is nauw met elkaar verbonden.



Voeding speelt dus een enorme belangrijke rol als je je doel wilt bereiken. Of je nu wilt afvallen, er beter uit wilt zien, meer spiermassa kweken of toewerken naar een fotoshoot of een wedstrijd.

Al 40 jaar is mijn passie krachtraining en omdat ik al snel doorhad dat voeding daar een cruciale rol bij speelt heb ik mij van jongs af aan hierin verdiept.

Met deze opgedane kennis, zowel theoretisch als in de praktijk, kan ik nu voedingsschema’s op maat maken en jou begeleiden om je doel te bereiken.

 


Ik kan jou helpen bij:

  • Het analyseren van je huidige voedingspatroon en adviseren bij de juiste verhoudingen van de macro nutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. (voor een uitgebreide uitleg over macro nutriënten: zie onderaan deze pagina *)
  • Het opstellen van een persoonlijk voedingsschema met een precieze verhouding van de macro nutriënten, afhankelijk van jouw doel.
  • Bepalen van je BMI / Vetpercentage / Vocht / Spiermassa middels een bio-elektrische impedantiemeting. **
  • Nauwkeurige meting vetpercentage door middel van een 7-punts huidplooi meting. ***
  • Eventuele begeleiding richting een wedstrijd of een fotoshoot.

  

Tarieven 2021


Kennismakingsgesprek / uitleg voedingsplan.

--    Gratis    --


Intakegesprek inclusief voedingscheck waarbij we vaststellen wat je  huidige voedingspatroon aan eiwitten, vetten en koolhydraten oplevert. Hierbij zit ook een bio-elektrische impedantiemeting en een advies over welke hoeveelheden eiwitten, vetten en koolhydraten je zou moeten nemen.                 

--    € 70,-    --


Voedingsschema op maat voor één week, hier vind je maaltijden in terug met de juiste  verhoudingen  

(incl. bio-elektrische  impedantiemeting).                          

--    € 70,-    --


Vervolg consult   (30 min.) 

--    € 30.-    --


Losse lichaamsmeting middels bio-elektrische impedantie.

--    1x   € 4,-     --

--    5x  € 15,-    --

7-punts huidplooimeting 

--    1x   € 7,50    --

--    5x  € 30,-     --

 


                                              ** Bio-elektrische impedantiemeting                                                                           *** Huidplooimeting                   

Nog even wat interessante punten:

 

Hoe werkt spieropbouw?

 

Door je spieren regelmatig met gewichten te belasten, veranderen je spieren. Ze kunnen makkelijker energie omzetten, de bloeddoorstroming wordt beter, de spiervezels veranderen en je spieren worden groter.

Door de belasting veroorzaak je schade aan de membranen in de spiervezels. Hierdoor beschadigen de eiwitten die een rol spelen in het samentrekken van de spier, wat kan resulteren in spierpijn. Het ‘kapotte’ eiwit wordt vervolgens opgeruimd. In de herstelfase worden weer nieuwe spiereiwitten aangemaakt om de kapotte te vervangen.

Als je regelmatig aan krachtsport doet, dan zorgt je spier ervoor dat meer eiwit wordt gemaakt dan voorheen in de spier aanwezig was. Zo ‘wil’ de spier voorkomen dat bij de volgende inspanning opnieuw schade ontstaat. Dit hele proces wordt ook wel ‘supercompensatie’ genoemd. Als je dus regelmatig aan krachtsport doet en de intensiteit opvoert, zal de spier blijven groeien.

 

* Eiwitten en krachtsport

Eiwit wordt gezien als de belangrijkste voedingsstof bij krachtsport. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van het lichaam. Alle lichaamscellen en weefsels bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. Vooral spierweefsel is grotendeels opgebouwd uit eiwitten. Dit is ook de reden dat voldoende eiwitten eten belangrijk is bij krachtsport. Zeker wanneer het doel is om meer spiermassa te creëren is voldoende eiwit belangrijk.

 

* Koolhydraten en krachtsport

Koolhydraten worden ook wel suikers of sachariden genoemd. De functie van koolhydraten in het lichaam is het leveren van energie. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar glucose. Glucose is de brandstof voor alle cellen in het lichaam. Dat is ook de reden dat voldoende koolhydraten eten erg belangrijk is voor het sporten.

 

* Vetten en krachtsport

Vetten bestaan uit vetzuren. Vetten leveren energie aan het lichaam, beschermen het lichaam en hebben een isolerende functie. Het vet dat tussen de organen is opgeslagen, beschermt de organen tegen beschadigingen. Vet dat onder de huid is opgeslagen, beperkt het warmteverlies en zorgt zo voor isolatie. Het eten van voldoende vetten is ook bij sportvoeding belangrijk. De reden hiervoor is, dat vetten in de voeding belangrijke vitamines leveren voor het lichaam.